https://mobirise.com/

Veilig op weg...

Goede motorkleding draagt in niet geringe wijze bij aan uw comfort en veiligheid terwijl u motor rijdt. Een goede pasvorm, de juiste protectie, optimale zichtbaarheid, winterhard of juist zomerkoel én 'good looks'! Onze collectie was nog nooit zó veelzijdig! Dé trends van het moment zijn casual en retro maar voor elke lifestyle is er iets. Je onderscheiden mag weer!

Een compleet kledingpakket voor slechts € 495,-

Veel voor relatief weinig

495 SELECTIE: De naam van deze selectie is gebaseerd op het principe dat we een complete outfit kunnen leveren voor niet meer dan € 495,- (helm, jas, broek, handschoenen, laarzen) Goede functionele producten van bekende producenten met een optimale prijs-kwaliteit verhouding, Beschikbaar vanaf februari 2017.

Alles op motorkleding gebied

Mooi, veilig én functioneel

TRENDS & TRADITIONALS: TopMoto biedt u een ruim assortiment ‘riding gear’; gerenommeerde merken in elke stijl voor elk type motorrijder. Motormode! Met aandacht voor de allerlaatste trends en ontwikkelingen! Uiteraard is er ook ruimte voor de ‘traditionals’; goede no-nonsense motorkleding met een herkenbare styling.

Wilko

neemt de tijd voor een goed en gedegen advies

Wij verkopen onze kleding niet online. Misschien niet helemaal van deze tijd, maar er zit wel degelijk een gedachte achter. Een goede pasvorm is essentieel voor optimale veiligheid en comfort. Door er in de winkel even de tijd voor te nemen én te passen maakt u zonder enige twijfel de beste keuze.

Wat trek ik aan?

Een goed motorpak is noodzakelijk om de gevolgen van een botsing of valpartij te beperken. Tevens blijf je met een goede motoruitrusting warm en droog, ook in de winter. Essentieel is de pasvorm, bepalend voor optimale veiligheid en comfort.


Leder

Leren motorkleding heeft als voordeel dat het de meeste bescherming biedt bij een eventueel ongeval. Een leren motorpak is slijtvast, scheurbestendig en goed bestand tegen schuren. Bovendien is leer winddicht en het ademt. Een nadeel van een leren motorpak is dat het niet waterdicht is. Het is daarom handig om een regenpak bij de hand te hebben (zeker in Nederland).


Bij lederen motorkleding is onderhoud belangrijk. Goed 'gevoed 'leer blijft soepel en scheurt bij een impact minder snel. 


Textiel / syntetisch

Motorkleding uit synthetische weefsels is in de regel waterdicht. Bij fabricage is tevens rekening gehouden met schuren over wegdek, zodat bij eventuele valpartijen brandwonden minder snel ontstaan.


Comfortabel zijn de pakken waarin een waterdicht ademend membraan is toegepast. Deze stof ademt van binnenuit en is multifunctioneel. 's Zomers comfortabel en droog, 's winters beschermend tegen vocht en kou


Voor de veel- en doorrijders zijn gelamineerde pakken (buitenlaag en membraan samengevoegd) of toepassing van speciale stoffen met bijvoorbeeld het C-Change of OutLast principe een uitkomst omdat de buitenlaag van de jas echt waterafstotend is .

Motorrijders die hun outfit bewust uit kiezen, kiezen in de eerste plaats voor hun eigen (actieve) veiligheid. Leer of synthetisch, een motorpak moet perfect passen en nergens knellen. Tijdens het passen kun je op een motor gaan zitten om dat te controleren. Controleer of je mouwen lang genoeg zijn en zorg ervoor dat je pak lekker zit.

Door een goede ademende werking van het materiaal en de optimale pasvorm zit de kleding altijd goed - en een motorrijder die lekker in zijn of haar 'vel' zit, rijdt relaxter, geconcentreerder en dus veiliger. 

De passieve veiligheid wordt gediend door de slijtvastheid en scheur en crash bestendigheid van het materiaal, waarbij protectoren voor extra bescherming op de extra gevoelige plekken zorgen.


Protectoren

Motorpakken zijn voorzien van protectoren. De goede merken gebruiken protectoren die voldoen aan officiële Europese veiligheidseisen voor persoonlijke beschermingsmiddelen waarbij gebruik wordt gemaakt van de zogenaamde CE normering. Pas als ze een reeks botsproeven hebben doorstaan, krijgen protectoren deze CE markering. Protectoren bevinden zich in motorpakken op plaatsen die bij een valpartij het meest kwetsbaar zijn: de schouders, de ellenbogen, de rug, de heupen en de knieën.


Reflectiemateriaal

Reflectiematerialen en felle kleuren van het pak zorgen er voor dat je goed zichtbaar bent op de weg. 

De helm is een onmisbaar (en bovendien verplicht) onderdeel van de persoonlijke standaard uitrusting van de motorrijder. Helmen zijn er in vele kleuren, modellen, maten, prijzen en types. Graag geven we jou, van motorrijder tot motorrijder, enkele tips die van pas kunnen komen, zodat jij uiteindelijk een helm kiest die bij je past.


Koop geen helm alleen omdat deze zo goed bij je motor kleurt!

Een helm is bedoeld om je hoofd zo goed mogelijk te beschermen bij een eventuele valpartij. Voordat je een helm op je hoofd zet kun je al zien of deze veilig is door te letten op het label. Een helm moet namelijk voorzien zijn van het Europese goedkeuringslabel ECE 22-05. Looks zijn uiteraard belangrijk maar een goede pasvorm komt eerst.

Neem dus de tijd bij het passen van een helm. Daarbij moet je erop letten dat de helm strak om de schedel zit, maar niet knelt. Een goed passende helm reikt op het voorhoofd tot net boven de wenkbrauwen en loopt door tot het knobbeltje op je achterhoofd (dit is het punt waar de schedel naar binnen wijkt). Wanneer de kinband vast zit, mag de helm niet of nauwelijks verschuiven als je met je hoofd schudt. Met gesloten kinband mag er een opening van maximaal 2 cm zijn oftewel bij de kinband kunnen maximaal 2 vingers tussengevoegd worden. Let ook op voldoende ventilatie, de zichthoek van het vizier en kijk of de bediening van het vizier makkelijk gaat met handschoenen aan. In het begin zal de helm wat strak zitten, maar na een aantal keren dragen wordt de binnenvoering iets ruimer.


Vervangen van je helm

Vervang de helm altijd na een ongeval of een val. De binnenschaal van de helm kan slechts één keer bots-energie absorberen. Dus ook al ziet de helm er van buiten nog goed uit, na een (onge)val is deze waardeloos geworden. De binnenschaal uit polistyreen heeft een levensduur, gelet op de veiligheid, van ca. 5 jaar. Het materiaal zal geleidelijk aan souplesse en resistentie inboeten en derhalve een impact minder goed verwerken.


Vizier

Standaard zit er op bijna iedere helm een helder vizier. Donkere, getinte of gekleurde vizieren zijn alleen voor gebruik bij normaal daglicht. Bij plots veranderende rij- of weersomstandigheden kan het zicht sterk verslechteren. Ook 's nachts zie je met een getint vizier veel te weinig. Gebruik bij zonnig weer liever een goede zonnebril of kies voor een helm met ingebouwd zonnevizier.


Beslagen vizier

Niets vervelender dan een grijze waas zien, in plaats van het verkeer. Om het beslaan van je vizier te voorkomen zou je van de volgende twee systemen gebruik kunnen maken: Pinlock of inplakvizieren.


Pinlock

Tegen het beslaan van je vizier kun je een pinlock viziertje in een voorbereid vizier zetten. Ingeklemd tussen de pinnetjes wordt er een extra vizier op je huidige vizier geplaatst, gemaakt van vocht-absorberend plastic. De siliconen sealrand zorgt voor een dubbelglas werking, waardoor condens wordt voorkomen.


Inplak vizieren

Je hebt ook een type vizier volgens het zelfde idee alleen is de siliconen seal rand dan een plakrand en zo breng je deze aan in je vizier.


Handschoenen

Zonder handen wordt motorrijden een stuk moeilijker. Het is dus zaak om je handen goed te beschermen. Een val kan lelijke handwonden veroorzaken als je geen goede handschoenen draagt. Ook kan de gevoelstemperatuur op de motor ver beneden het vriespunt komen. Een goede motorhandschoen helpt daartegen.



Zomer/winter

's Zomers is het vaak warm op de motor en wil je juist zo koel mogelijke vingers hebben. In de winter wil je juist dat je handschoen je handen zo warm mogelijk houden. Daarom zijn er specifieke zomer- en winterhandschoenen verkrijgbaar. 

Een winterhandschoen moet altijd iets ruimer zitten aan de vingers daar de doorbloeding goed moet zijn. 


Een zomerhandschoen moet helemaal goed aansluiten, en vooral voor zorgen dat de vingers lang genoeg zijn. 


Er zijn specifiek dames handschoenen, omdat de meeste dames kortere vingers en zeker smallere handen hebben 


Materiaal

Qua materialen zijn handschoenen eigenlijk gelijk aan de motorkleding. Handschoenen zijn dus in dezelfde verschillende materialen verkrijgbaar, ieder met zijn eigen voor- en nadelen. 


Een textiel- of leren handschoen is van zichzelf niet waterdicht, dus zit er om dat te bewerkstelligen tussen de buitenlaag en de binnenvoering een waterdicht ademend membraan. 


De knokkels en handpalmen van de handschoenen zijn vaak voorzien van extra versteviging voor meer comfort en extra veiligheid.


Voor de echte doorrijders en koukleumen zijn er ook verwarmbare handschoenen. Er lopen verwarmingsdraden door de handschoen, die verwarmd worden door middel van een accu.


Waar let je op bij de aanschaf van motorlaarzen

Motorlaarzen hebben een belangrijke functie. Het dragen van stevige, hoogsluitende motorlaarzen beschermt voet, enkel en scheenbeen bij een eventuele val. Draag daarom nooit normaal schoeisel, deze geven onvoldoende bescherming. Motorlaarzen dienen verder een goede (benzinebestendige) zool te hebben voor grip. 

Gehoorbescherming

Als fervent motorliefhebber hou je natuurlijk van het motorgeroffel. Veel motorrijders vergeten daarbij dat dit harde geluid schadelijk kan zijn voor het gehoor.

De wind die langs de helm gaat, fabriceert al gauw zo’n 90 dB bij een snelheid van 100km/u. 90 dB kan na enige tijd blijvende gehoorbeschadiging veroorzaken. Het is dus aan te raden om je oren te beschermen tegen té hard motorgeraas.


Oordoppen

Er zijn speciale oordopjes voor op de motor te verkrijgen. Deze doppen bevatten ruisfilters, die ervoor zorgen dat de ruis van de wind zo veel mogelijk wordt gedempt. Zo blijft het verkeer om je heen wel hoorbaar.


Helm

Een goede helm zorgt ook voor een betere gehoorbescherming. Als je een helm gaat kopen, let er dan naast de goede pasvorm ook op dat hij op de wangen goed strak zit. Hierdoor wordt het lawaai ook al een stuk minder. Alle beetjes helpen.


Let op!

Koop nooit oordoppen die voor de industrie gemaakt zijn. Deze sluiten het hele gehoor af en dan hoor je het verkeer om je heen dus ook niet meer.


Brillen


Motorbril

Voor op een helm zonder vizier zijn er speciale motorbrillen die met een elastiek over je helm gaan. Van deze bril is het uiteraard heel belangrijk dat deze goed aansluit op je ogen. Als de wind toch op je ogen komt, krijg je kans op tranende ogen en in je oog vliegende insecten.


Insteekbril

Een gewone ‘insteek’ bril is vaak voorzien van rechte pootjes zodat je deze makkelijk in je helm kan steken. Er zijn brillen in verschillende materialen, buigzaamheid van de bril, de pootjes en lenzen.

footer
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

kijk voor nieuws op onze social media pagina's